I vår fortsätter vi med Textilier i tiden som tema i tre av föredragen. Vi får höra om Uppsala Domkyrkas textilier från textilkonservator Anna Ehn Lundberg, en inblick i verksamheten vid Alice Lund Textilier presenterat av Frida Lindberg, konstnärlig ledare och ägare. Textilkonstnären Lena Nilsson Wärff berättar om sitt arbete med formgivning av mattor.
I ett föredrag berättar 2019:s KIV stipendiat, Anna Hamberg, om tillkomsten av universitetshuset i Uppsala och i våren sista föredrag presenteras München av universitetslektor Henrik Widmark som även kommer att guida oss på KIV:s resa dit.
Måndag den 20 januari föreläsning kl. 19.00
Humanistiska teatern, Engelska parken
Arbete i textilateljén. Foto: Annika Franzon.
Domkyrkans textilier – ett kulturarv i bruk
Anna Ehn Lundgren, textilkonservator
Trasiga mässhakar, solkiga stolor, för långa antependier och fläckade kalkkläden är exempel på sådant som kan lämnas in till Uppsala domkyrkas textilateljé. Församlingar som behöver hjälp att lösa förvaringsproblem i kyrkan eller få en genomgång av vårdbehov kan få besök av Anna Ehn Lundgren som förestår ateljén.
För KIV öppnar konservatorn nu dörren till kyrkans rika textilskåp och vi får en inblick i ateljéns arbete för att se hur textilierna tas omhand.
Anna Ehn Lundgren är konservator med inriktning på textil och medlem i Nordiska konservatorförbundet, NKF.
Måndag den 17 februari föreläsning kl. 19.00
Humanistiska teatern, Engelska parken
Alice Lund Textilier. Frida Lindberg studerar mönsterskisser. Foto: Pär K Olsson.
Alice Lund Textilier
– att spegla samtiden med historia som verktyg
Frida Lindberg, konstnärlig ledare och ägare Alice Lund Textilier
I Alice Lund Textiliers ateljé i Borlänge finns två stora rum, ett med vävstolar och garner och ett med arkivmaterial från över 80 år av verksamhet. Mellan dessa två rum sker ett ständigt samtal och kunskapsutbyte. Ett kunskapsbyggande som växlar mellan dåtid och nutid, teori och praktik, materiellt och immateriellt kulturarv, formgivning och hantverk. Där begreppsparen inte står i motsats utan samverkar.
Med utgångspunkt i ateljéns verksamhet under senare år berättar Frida Lindberg om hur en handvävningsateljé med lång historia kan verka i samtiden. Från en kormatta i Rättviks kyrka till en offentlig utsmyckning i en nybyggd skyskrapa på Manhattan.
Läs mer om Alice Lund textilier här.
Måndag den 23 mars föreläsning kl. 19.00
Humanistiska teatern, Engelska parken
OBS Föreläsningen är inställd
Universitetshuset 1893. Foto: Henri Ostis Fotografi Atelier / Upplandsmuseet.
Så tillkom universitetshuset i Uppsala
Anna Hamberg, doktorand vid Konstvetenskapliga institutionen, Uppsala universitet
Universitetshuset i Uppsala som invigdes 1887 är en ovanligt sammanhållen miljö vad gäller arkitektur, konst, skulptur och inredning. Byggnaden brukas till stor del på samma sätt som då den uppfördes, nämligen till vardaglig akademisk verksamhet, ceremoniella högtidligheter och andra festligheter. Anna Hamberg behandlar i sitt forskningsprojekt det sena 1800-talets byggnadskonst, vilken som oftast förändrats eller rivits till följd av modernismens nedsättande värdering under 1900-talet. En del av avhandlingen ägnas åt varför byggnaden utformades som den gjordes och vad som influerade och styrde aktörer som arkitekt och beställare. Det är detta som kommer stå i fokus vid denna föreläsning.
Anna Hamberg är 2019-års KIV stipendiat och doktorand vid konstvetenskapliga institutionen, Uppsala universitet.
Måndag den 27 april föreläsning kl. 19.00
Humanistiska teatern, Engelska parken
OBS Föreläsningen är inställd
Lena Nilsson Wärff: Matta.
Textil ett ¨nära¨ Material
Lena Nilsson Wärff, textilkonstnär
Hantverket har alltid funnits nära Lena Nilsson Wärff. Efter studier på konstskola och praktik hos keramiker Ulrika Hydman Vallien fick hon anställning som scenografiassistent på Sveriges Television. På detta följde projektanställning hos AB Svenska Ord och arbete med scenografi och rekvisita under revyer och filmer. Efter studier vid Stockholmsuniversitet i filmvetenskap och därefter dåvarande Dramatiska Institutet startade Lena Nilsson Wärff 1984 Donna Film för produktion av egna dokumentärer.
Formgivningen av mattor har sitt ursprung i filmen “Off the Loom”, som filmades och producerades för fem svenska museer år 2000, och ingick i utställningen “Ariadnes tråd”. Filmen beskriver tillverkningen från ullberedning till vävning av mattor i byar runt staden Konya på Anatoliska högplatån i Turkiet. Utställningen bestod av mattor formgivna av Agneta Svensk.
Tidigare studier av handgjort papper i Japan gav Lena Nilsson Wärff idén att mattorna skulle utgå från måttet av en tatami, en japansk stråmatta som mäter nittio gånger etthundraåttio centimeter. Hos pappersmakarna i Japan är golven täckta av tatami med harmoniska mått. Mattorna ingår i projektet “Tatami Kilim Collection” och vävs av hundra procent ull i kelimteknik. Lena Wärff Nilsson har även formgivit mattor vävda i silke och experimenterat med handknutna mattor i samma mönster som de kelimvävda.
Måndag den 18 maj föreläsning kl. 19.00
Humanistiska teatern, Engelska parken
OBS Föreläsningen är inställd
München panorama. Foto: David Kostner
München – en resa i tid och rum
Henrik Widmark, universitetslektor i konstvetenskap, Uppsala universitet
Inför Münchenresan ger Henrik Widmark en översikt över denna sydtyska metropols långa historia, genom den tid då staden ingick i Det heliga romerska riket av tysk nation via dess roll som centrum i Bayern i det enade Tyskland. Han uppmärksammar också händelseförlopp kring nazismens framväxt och andra världskriget samt München som modern storstad. Särskilt betonas hur historien återspeglas i stadsbilden.