I vår fortsätter vi med höstens föreläsningstema Resande och gestaltning.
Resandets betydelse för en konstnärs utveckling och för det resultat som uppnås. Stimulans och idéer från andra kulturer och miljöer.
I vårens föredrag berättas bland annat om Barbro Östlihn och hennes tid i New York och det måleri hon utvecklade där, om arkitekten Fredrik Blom och om skulptören Carl Eldh.
En nyhet för våren är att på två av våra föreläsningar kommer att vara i den nyöppnade Humanistiska teatern. Det gäller det första föredraget i januari och det sista i maj.
Humanistiska teatern, Engelska parken
Måndag 22 januari föreläsning kl. 19.00
Humanistiska teatern, Engelska parken
Barbro Östlihn: 20 Fulton Street, 1966, Olja på duk.
Popkonst mellan kontinenterna
Barbro Östlihns måleri i New York
Annika Öhrner, docent och lektor vid Södertörns högskola
1961 reste Barbro Östlihn (1930-1995) med sin make Öyvind Fahlström till New York och flyttade efter en tid in i Robert Rauschenbergs f d ateljé på Front Street. Här utvecklade hon ett nytt måleri under intryck av metropolen och den konstvärld hon där mötte. Hennes måleri kom att ställas ut på Manhattan. Föredraget kretsar kring måleriets olika rumsliga och konsthistoriska förutsättningar för en konstnärskaps position.
Annika Öhrner är docent i konstvetenskap och lektor vid Södertörns högskola sedan januari 2013. Hon har en flerårig praktik som kurator för konstutställningar och var rektor vid Konsthögskolan Valand, Göteborgs universitet, 1996-2001.
Måndag 19 februari föreläsning kl. 19.00
Ihresalen, Engelska parken
Fredrik Blom: Skiss på ett flyttbart lusthus.
Teknik och estetik
med Fredrik Blom i Paris och London
Eva-Lena Bengtsson, intendent, Konstakademien, Stockholm
Arkitekten Fredrik Blom (1781-1853) fick vänta till 48 års ålder innan han kom iväg på sin första stora studieresa i Europa. Han hade då både hunnit rita Skeppsholmskyrkan och Rosendals slott och bli professor i Byggnadskonst vid Konstakademien.
I Paris och London studerar han inte bara arkitektur utan också tekniska nyheter som hängbroar och kaffekokare. Storstadens moderna liv avspeglas i hans skissböcker i bilder från teatrar, kaféer, parker och festarrangemang i julirevolutionens skugga.
Föreläsare är Eva-Lena Bengtsson, fil. dr och intendent vid Konstakademien, Stockholm.
Måndag 19 mars föreläsning kl. 19.00
Ihresalen, Engelska parken
Etihad stadium, Manchester
Från det globala till det lokala.
En exposé över idrottsarenor i England från ett svenskt perspektiv
Oscar Nordell, doktorand vid konstvetenskapliga institutionen och 2017-års KIV stipendiat
Storbritannien kan ses som ett föregångsland gällande utvecklingen av arenaarkitektur från 1800-talet fram till idag, varför det är intressant att undersöka från ett svenskt perspektiv. En rad nationella och internationella händelser och tendenser har avspeglat sig i byggnadernas placering och utformning, vilket i sin tur inte sällan gett eko utanför örikets gränser. Med en serie nedslag och exempel redogörs för denna utveckling, med ett extra fokus på vad det kan betyda för utformningen av arenor i Sverige idag.
Måndag 16 april föreläsning kl. 19.00
Ihresalen, Engelska parken
Staden Sarajevo och kulturarv utan gränser
Andreas Heymowski, professor, restaureringsarkitekt
Restaureringsarkitekt och professor Andreas Heymowski, mångårig vice ordförande för stiftelsen Kulturarv utan gränser, ger en orientering om stadens historia och om arbetet med att efter krigshändelser rädda en viktig urban kulturmiljö.
Måndag 28 maj föreläsning kl. 19.00
Humanistiska teatern, Engelska parken
Carl Eldh i sin ateljé
Skulptör i Paris kring sekelskiftet 1900
Åsa Cavalli-Björkman, museichef Carl Eldhs ateljémuseum, Stockholm
Åsa Cavalli-Björkman, mångårig chef för Carl Eldhs ateljémuseum i Stockholm, tar oss med till sekelskiftets Paris där Carl Eldh var en av många skulptörer som som fick sin konstnärliga formning.
Eldh, som vid sidan av Carl Milles räknas till det svenska 1900-talets mest framstående skulptörer, fick arbeta hårt innan han som 24-åring hade råd att företa en studieresa till Paris. Väl där deltog han i undevisning på Académie Colarossi och tog starkt intryck av samtidens stora skulptörer, däribland Auguste Rodin.
Med Eldh som exempel kommer Cavalli-Björkman ge oss en inblick i Paris betydelse för skulptörer vid förra sekelskiftet. Både vad gäller deras karriärvägar och konstnärliga utveckling.