Cilla Robach som har varit curator för Nationalmuseums utställning Swedish Grace – konst och design i 1920-talets Sverige inleder hösten med ett föredrag om inredningen på M/S Kungsholm sjösatt 1925. Hösten avlutas med att konstnären Charlotte Gyllenhammar berättar om tillkomsten av minnesmärket över Dag Hammarskjöld vid Uppsala slott.
Måndag den 12 september föreläsning kl. 19.00
Humanistiska teatern, Engelska parken
M/S Kungsholm, Första klass Röksalong reklambroschyr 1928
M/S Kungsholm- en flytande annons för svensk design
Cilla Robach, docent Uppsala universitet
Cilla Robach, docent vid konstvetenskapliga institutionen, Uppsala universitet, har varit curator för Nationalmuseums utställning Swedish Grace – konst och design i 1920-talets Sverige som visas till och med 28/8 2022. Ett av utställningens tema rör det påkostade passagerarfartyget M/S Kungsholm som sjösattes 1928 med inredningar under arkitekt Carl Bergstens ledning. Under andra världskriget försvann inredningarna i samband med att skeppet användes för att transportera amerikanska soldater. Mycket lite finns därför kvar idag men med hjälp av samtida fotografier och reklambilder kan vi ändå få en god bild av detta skepp som Carl Bergsten 1928 kallade ”en flytande annons för svensk design”.
Måndag den 10 oktober föreläsning kl. 19.00
Humanistiska teatern, Engelska parken
KTH:s huvudbibliotek. Foto: Ahrbom & Partner
Från Stockholms Rådhus till Skatteskrapan via broarna i Gamla Stan
Bosse Ericson, arkitekt och delägare i Ahrbom & Partner
Arkitekt Bosse Ericson, delägare i Ahrbom & Partner, har tillsammans med arkitekt Per Ahrbom arbetat med om- och tillbyggnader av befintlig bebyggelse sedan 1985. Många av dessa har varit byggnadsminnen, t ex Stockholms Rådhus och Kungl. Tekniska Högskolan, KTH. KTH:s bibliotek
har erhållit Helgopriset, ROT-priset och Guldstolen. Bakom dessa byggnadsuppdrag finns arkitekter som Carl Westman, Erik Lallerstedt och Paul Hedqvist.
Måndag den 21 november föreläsning kl. 19.00
Humanistiska teatern, Engelska parken
Romanäs sanatorium. Foto: Tranåsfilm Mats-Olof Hellberg
I väntan med Carl Westman
Jakob Lindblad, universitetslektor vid Konstvetenskoapliga institutionen, Uppsala universitet
Efter det utvecklingsoptimistiska 1800-talet sökte det tidiga 1900-talets arkitekter istället gestalta det lugna och rofyllda, i en formgivning som gärna blickade tillbaka, men inte till en avlägsen tid och de stora förebilderna utan till det som kändes hemvant och igenkännbart. Ett ledord för tidens arkitektur kan vara väntan, gärna som en paus i något man inte själv styrde över. Sanatorier och andra institutioner för långtidsvård i väntan på ett tillfrisknande. Vänthallar vid städernas förortsbanor. Väntan på en vacker veranda. Arkitekten Carl Westman (1866-1936) arbetade med flera sådana projekt. I väntan med Carl Westman kretsar kring hans arkitektur och verk.
Måndag den 5 december föreläsning kl. 19.00
Humanistiska teatern, Engelska parken
e
Dag. Foto: Sophie Mattsson
In Waiting
om hur bronsskulpturen Dag blev till
Charlotte Gyllenhammar, konstnär
Konstnären Charlotte Gyllenhammars minnesmärke över Dag Hammarskjöld invigdes på FN-dagen hösten 2021. Bronsskulpturen visar på kopplingen mellan Dag Hammarskjöld och Uppsala slott. Att avbildas, att porträtteras är att vänta. Det kräver stillhet och tålamod – både av modell och konstnär. Titeln In Waiting syftar på att skulpturen tog ovanligt lång tid på sig att bli till eftersom processen avstannade i flera stadier.
I minnesmärket Dag är tiden tydlig. Barnet från förfluten tid kastar en skugga över borggården som övergår i den vuxne Dag. Han förbinds med sitt barndomshem med sig själv som en sluten cirkel. Ett återvändande, en hemkomst.
Charlotte Gyllenhammar är en av Sveriges mest kända konstnärer. Hennes konstnärskap är både mångbottnat och drabbande. Hon utforskar ofta gränser och närmar sig frågor om döden och livet, varandet och lidandet, om det personliga och makten, om oskuld och grymhet.