I höst har vi fyra föredrag. Tre av dessa föredrag var inplanerade under 2020 men som inte kunde genomföras under pandemin.
Vi kommer äntligen att få lyssna på textilkonstnären Lena Nilsson Wärff om ”Textil som ett ’nära’ material”, på Tom Lundin och ”Akademiska frackkragar” samt på 2019-års KIV stipendiat Anna Hamberg om ”Så tillkom universitetshuset i Uppsala”.
Förutom dessa föredrag presenteras även ett nytt tema i ett föredrag. Emilie Karlsmo, universitetslektor vid Konstvetenskapliga institutionen och välkänd för KIV:s medlemmar introducerar temat ”Väntan”. Ett tema som kommer att återkomma i vårens föredrag.
Måndag den 27 september föreläsning kl. 19.00
Humanistiska teatern, Engelska parken
Lena Nilsson Wärff: Matta.
Textil ett ¨nära¨ Material
Lena Nilsson Wärff, textilkonstnär
Hantverket har alltid funnits nära Lena Nilsson Wärff. Efter studier på konstskola och praktik hos keramiker Ulrika Hydman Vallien fick hon anställning som scenografiassistent på Sveriges Television. På detta följde projektanställning hos AB Svenska Ord och arbete med scenografi och rekvisita under revyer och filmer. Efter studier vid Stockholms universitet i filmvetenskap och därefter dåvarande Dramatiska Institutet startade Lena Nilsson Wärff 1984 Donna Film för produktion av egna dokumentärer.
Formgivningen av mattor har sitt ursprung i filmen “Off the Loom”, som filmades och producerades för fem svenska museer år 2000, och ingick i utställningen “Ariadnes tråd”. Filmen beskriver tillverkningen från ullberedning till vävning av mattor i byar runt staden Konya på Anatoliska högplatån i Turkiet. Utställningen bestod av mattor formgivna av Agneta Svensk.
Tidigare studier av handgjort papper i Japan gav Lena Nilsson Wärff idén att mattorna skulle utgå från måttet av en tatami, en japansk stråmatta som mäter nittio gånger etthundraåttio centimeter. Hos pappersmakarna i Japan är golven täckta av tatami med harmoniska mått. Mattorna ingår i projektet “Tatami Kilim Collection” och vävs av hundra procent ull i kelimteknik. Lena Wärff Nilsson har även formgivit mattor vävda i silke och experimenterat med handknutna mattor i samma mönster som de kelimvävda.
Anmälan till föreläsningen sker via KIV:s hemsida och öppnar måndag den 21 september kl 18.00
Måndag den 9 november föreläsning kl. 19.00
Ihresalen, Engelska parken (OBS lokalen)
Akademiska frackkragar
Tom Lundin, professor emeritus vid Uppsala universitet
Seden att använda broderade frackkragar har rötter i 1800-talets första hälft. När fracken blev det akademiska högtidsplagget utvecklades universitetsspecifika mönster för de silkesbrodyrer som kom att pryda frackkragen. Mönstret förändrades från student till magister, doktor, docent och professor. I föredraget presenteras bakgrunden till dessa kragar och även senare utveckling fram till våra dagar.
Tom Lundin är medicinsk professor emeritus vid Uppsala universitet och universitets- och studenthistoriker.
Måndag den 9 november föreläsning kl. 19.00
Humanistiska teatern, Engelska parken
Michael Salaman: Hospital Waiting Room. Foto: Arts Council Collection, Southbank Centre
I väntrummet
Emilie Karlsmo, universitetslektor vid Konstvetenskapliga institutionen, Uppsala universitet
Temat VÄNTAN kommer att vara ledmotiv i en rad av KIV:s programpunkter under 2022. Tanken om Väntan hade sin upprinnelse formulerad av Emilie Karlsmo i den situation som för alla och globalt varit dominerande under pandemins förlopp. I det lilla perspektivet har också KIV varit i väntan och haft uppehåll i verksamheten. Förhoppningen är att detta nu ligger bakom oss, men temat Väntan kan därför vara meningsfullt att genomlysa. Vi kommer alltså att stanna inför en rad motiv och miljöer som rymmer Väntan. I detta föredrag konkretiseras temat genom olika exempel på rum och utrymmen för detta slags uppehåll på väg mot någon annanstans – i väntan på läkaren, nästa tåg eller på sin tur. I konsten väntar katten på sitt byte, fiskarhustrun på sjömannen och barnen på sina klappar. Att ge gestalt åt detta tidsrum förefaller onekligen vara en viktig och utmanande uppgift för såväl arkitekten som bildkonstnären!
Måndag den 13 december föreläsning kl. 19.00
Humanistiska teatern, Engelska parken
Universitetshuset 1893. Foto: Henri Ostis Fotografi Atelier / Upplandsmuseet.
Så tillkom universitetshuset i Uppsala
Anna Hamberg, doktorand vid Konstvetenskapliga institutionen, Uppsala universitet
Universitetshuset i Uppsala som invigdes 1887 är en ovanligt sammanhållen miljö vad gäller arkitektur, konst, skulptur och inredning. Byggnaden brukas till stor del på samma sätt som då den uppfördes, nämligen till vardaglig akademisk verksamhet, ceremoniella högtidligheter och andra festligheter. Anna Hamberg behandlar i sitt forskningsprojekt det sena 1800-talets byggnadskonst, vilken som oftast förändrats eller rivits till följd av modernismens nedsättande värdering under 1900-talet. En del av avhandlingen ägnas åt varför byggnaden utformades som den gjordes och vad som influerade och styrde aktörer som arkitekt och beställare. Det är detta som kommer stå i fokus vid denna föreläsning.
Anna Hamberg är 2019-års KIV stipendiat och doktorand vid konstvetenskapliga institutionen, Uppsala universitet.